Tanácsok / Csináld magad-Váltóállítás
2011. január 21. péntek, 11:34 Szerző: Thommey

Első, és hátsó váltóid beállítása.

 

Az előző két cikkünkben a fékekkel foglalkoztunk. Megnéztük mitől romolhatnak el, és hogyan lehet akár tárcsaféket is légteleníteni. Most tovább lépünk eggyel, de ez a fázis sem lesz semmivel sem nehezebb az előzőeknél. Név szerint a váltóállítással fogunk foglalkozni.

 

Kicsit megdöbbentő volt számomra, hogy még olyan bringások sem tudnak váltót állítani, akik évi tízezer kilométer felett hajtanak, és komoly bringájuk van. Persze tudom nem függ össze a bringa ára a szerelési tudással, azonban a fék, és váltóállítás tudása nélkül olyan nekiindulni egy túrának, mintha az ember nem tudna kereket cserélni az autóján. Ahogyan a múlt hónapban is, nézzük meg most is, hogy mitől romolhat a váltás teljesítménye?

 

1

Első sorban a bowdenházak elkoszolódása vezethet a pontosság elvesztéséhez. Különösen a Shimano váltórendszerek érzékenyek nagyon a bowdenezés minőségére, és tisztaságára, arról nem is beszélve, amikor a gyártók valami ördögi sugallatra a normál rapidfire váltókarokhoz rapid rise-os, azaz „visszafelé váltós” hátsó váltót szerelnek fel. Persze vannak technikák a bowdenházak tisztán tartására. Kapható külön is, de a jobb szettek tartalmaznak kis gumiharmonikákat, melyeket a ház végére kell felszerelni, így az nem engedi a kosz „behúzását” a belső részekbe.Ha nem szeretnél vagyonokat költeni egy bowdenkészletre, akkor célszerű a saras versenyek után, vagy legalább évente lecserélni azokat. Arra azonban mindenképpen ügyelj, hogy csak, és kizárólag teflonos bowdenházat rakj a bringádra, mert az ezekben lévő cső sokkal simább mozgást biztosít a kábelnek. Ezeknek nem sokkal több az áruk, mint a fapados társaiknak, de rengeteg bosszúságtól megmentenek.

 

2

Ha a váltód csak lassan, nehézkesen rakja le a láncot a kisebb lánckerekek felé akkor első számú csekkpont a bowdenezés. Előfordulhat az is, hogy a váltóban található visszahúzó rugó tömődik el sárral, vagy egyszerűen csak elkoszolódik az évek folyamán (bár ez utóbbinak nem lenne szabad előfordulnia egy karbantartott bringán!). Ilyenkor egyszerű tisztítással érdemes orvosolni a bajt. Már most az elején leszögezném, hogy a mekkmesterek álmát a WD40-et a váltóállítás során sem kell, és nem is szabad használni. A féktisztító spray azonban nagyon jól jöhet a makacs, olajsaras részeken, csak arra figyelj nagyon hogy máshová ne kerüljön, mert a gyengébb festést, vagy matricázást is meg tudja marni! Szintén akadozó váltást okozhat, ha a váltógörgők olajsárral, és kosszal eltömődtek, és mindenféle fűszálat összeszedtek. Láttam már olyan szinten beállt görgőt, mely már nem forgott, és csavarhúzóval kellett a dzsuvát levésni róla. Ha kiveszed a görgőket, mindig jegyezd meg, hogy melyik volt az alsó, és a felső, mert sok váltónál nem egyforma minőségű, esetleg méretű a kettő. Ha már a kezedben vannak, és megtisztítod őket, szedd ki a porvédőket, és a kis fém tengelyt is. Itt is tisztíts meg mindent, és a teflonozott felületre tégy egy csepp olajat, és így szereld össze. Alap dolog, mégis 10-ből kilenc bringás nem jön rá, hogy azért nem vált az eddig pontos rendszere, mert elhajlott a váltófül. Nem kell ahhoz elesni, hogy elgörbüljön, elég ha a kocsiban szállítás közben ráteszel valamit, vagy egyszerűen eldől a bringa. Már egy két milliméteres eltérés is elrontja a váltás. Két lehetőséged van. Beviszed a bringaboltba, ahol egyengető célszerszámmal visszaállítják az eredeti állapotot, vagy megpróbálod otthon visszahajlítani. Ez utóbbi esetében érdemes szem előtt tartani azt, hogy az esetek legnagyobb részében sikeres a hajlítgatás, de simán a kezedben maradhat a váltófüled egyik fele. Érdemes tehát otthon egy tartalékkal rendelkezni. Amennyiben az otthoni javítás mellett döntesz, szereld le a váltódat, és készíts magad mellé egy másik bringát, hogy ellenőrizni tudd a helyes beállítást. Fogj egy rongyot, és egy franciakulcsot, és apró lépésekkel haladj. Sok hajtogatást még a legjobb fülek sem bírnak ki! Előfurdulhat, hogy nem csak az agy felé van meghajolja a fül, hanem csavarodás is van benne. Ez akkor szokott előfordulni, ha faágat kap fel a lánc, vagy a rossz váltóbeállítás következtében a legnagyobb lánckerék, és a küllők közé szorul a lánc. Valamivel nehezebb lesz ez a művelet. A legegyszerűbb dolgod akkor van, ha kerítessz egy olyan kb 10cm-es csavart, amit bele tudsz tekerni a fülbe, mert így könnyebb lesz oldal irányba csavarni. Inkább többször ellenőrizz, mint elrontsd a műveletet. És most következzen a legegyszerűbb eset: egyszerűen megnyúltak a bowdenek. Ez minden új bringánál, és új bowdenszettnél bekövetkezik az első 200km alatt. Ugyan a jobb készletek már előfeszített kábelekkel operálnak, de kisebb utánállításra szükség lehet. Nézzük az alapműveletektől a folyamatot.

3

Mindig a leggyorsabb, és a legegyszerűbb megoldás a kályhától indulni. Tehát első lépésben válts hátul a legkisebb lánckerékre,és lazítsd fel a bowdenrögzítő csavart  a hátsó váltódnál. Majd tekerd vissza a finombeállító csavarokat. Van amelyik rendszerben ebből kettő is van (egy a hátsó váltónál, egy pedig a váltókarnál), de manapság sok gyártó lehagyja a váltóról ezt a hasznos eszközt. Szerencsére utólag is be tudod szerezni a képen látható finombeállítót.

 

4

Ezek után nézd meg a váltó jól áll-e az alsó véghelyzetben. Ezt onnan látod, hogy hátulról ránézel a váltóra, és a felső görgőnek pontosan a legkisebb lánckerék alatt kell állnia. Kép:4 Van amikor ez nem stimmel. Ilyenkor a váltódon lévő alsó véghelyzet álltó csavarral kell pozícionálnod a váltódat.

 

5

Amikor készen vagy, kösd be a bowdent úgy hogy sem laza ne legyen, sem túl feszes. Egy fogóval meghúzod finoman a huzalt, majd meghúzod a csavart. Utána válts eggyel feljebb. Nagy valószínűséggel nem fog elsőre felugrani a lánc a második lánckerékre.

 

6

Ekkor a finomszabályzó csavart tekerd finoman addig, míg a láncot fel nem teszi. Majd válts vissza, és újra fel. Addig állíts a csavaron, míg akadásmentesen fel nem rakja. Vigyázz, ilyenkor már csak fokokat kell fordítanod rajta. Ha nincsen gond a váltófüleddel, akkor innentől minden lánckerékre ugyanolyan könnyen, és pontosan fel fogja rakni. Arra is figyelj, hogy ne feszítsd túl a csavart, mert akkor már lefelé lesz pontatlan a váltás. Lépdelj fel a legnagyobb lánckerékig, majd itt is ellenőrizd, hogy a váltógörgő pontosan alatta legyen. És készen is vagy. Az első váltónál először válts nagytányérra, és ellenőrizd, hogy a felső terelőlemez 2mm-el magasabban fusson a lánckerék csúcsától.

 

7

Ellenkező esetben a vázon lévő bilincs magasságának változtatásával tudsz ezen változtatni. Ezután kilazítod a bowdent, és a finomszabályzó csavarokat fullra betekered. Az alsó végállás ellenőrzése miatt válts hátul a legnagyobb lánckerékre, majd úgy állítsd be a véghelyzet állító csavarral a váltót, hogy a belső terelő lemez ne érintse a láncot. Majd a már megismert módon kösd be a bowdent, és állítsd be a léptetést. Nagy lánckerék esetén a felső végállás beállítását hátul a legkisebb lánckerékre váltva végezd el.

 

8

Amennyiben mindezeket az instrukciókat betartod, nem lesz egy jó ideig gondod a váltóidra.

 

Vissza a listához